Het veranderende businessmodel

De behoefte aan muziek verandert niet. Hoe mensen muziek tot zich willen nemen echter wel. De één gaat naar een concert, de ander naar een festival. De één download illegaal muziek, de ander streamt het. En een enkeling neust nog tussen de stoffige plaatjes en cd’tjes in een platenzaak.

De muziekindustrie heeft al heel wat ontwikkelingen doorgemaakt, en verandert nog steeds, met name de business modellen. Al heel wat jaren downloaden mensen illegaal muziek, waardoor het een hele tijd bergafwaarts ging met de muziekindustrie. Mensen kochten steeds minder cd’s, platen etc. Steeds meer platenzaken moesten hun deuren sluiten, en helaas nog steeds. Downloaden is immers gratis. Tegenwoordig ontstaan er steeds meer nieuwe verdienmodellen/business modellen. Dankzij een aantal belangrijke stappen in de bestrijding van het illegale aanbod, zoals de blokkade van The Pirate Bay, en de uitbreiding van legale digitale diensten, gaat het weer wat beter met de muziekindustrie. Door onder andere programma’s als Spotify en Itunes, waar mensen betaald muziek kunnen downloaden of streamen. Dit zijn vaak maandelijkse abonnementsdiensten. Platenlabels en artiesten verdienen ook aan programma’s als Spotify, 70 procent van de maandelijkse €10,- die men betaald aan lidmaatschap, sluist Spotify door naar de rechthebbenden van de muziek. Dit kunnen zowel artiesten als platenmaatschappijen zijn, die met elkaar afspraken hebben gemaakt over de rechten van een nummer. Tegenwoordig verdienen platenlabels ook aan advertenties op Youtube, door met Youtube samen te gaan werken. De labels krijgen dan een deel van de reclamegelden van de videosite. De afgelopen jaren is streaming bijzonder snel gegroeid onder de jonge gebruikers. Streaming is uitgegroeid tot het meest winstgevende deel van de digitale muziekmarkt, het vertegenwoordigt 16 procent van de totale opbrengsten van de markt. De totale besteding aan downloads en streams steeg in 2012 naar schatting met 67,7 procent van 34 miljoen naar 57 miljoen euro. In Nederland maakte de digitale muziekverkoop in 2012 zo’n 30 procent van de totale muziekomzet uit, en dit wordt alleen maar meer. De kans bestaat dat de inkomsten uit de digitale distributie groter zullen worden dan die uit de verkoop van cd’s. De digitale markt groeit zo hard, dat het wellicht beter is om in te spelen op deze trend. Als we daarnaartoe willen werken is het echter de zaak om oudere generaties, die soms het gevoel hebben dat ze in de maling worden genomen door een abonnement van een dienst waarbij ze de muziek niet bezitten, aan boord te krijgen. Anders blijft verzet tegen de voortdurende verandering in de distributie van muziek bestaan.


Bronnen:

– http://www.vananaloognaardigitaal.nu/het-veranderde-businessmodel-van-de-muziekindustrie-en-haar-kansen/

– http://publish.society30.com/pubs/society30NL/book/157_Op_weg_naar_nieuwe_
business_modellen_in_de_muziekindustrie

– http://www.trouw.nl/tr/nl/4512/Cultuur/article/detail/3846047/2015/02/06/Waar-blijft-dat-Spotify-geld-Bij-de-platenmaatschappij.dhtml

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s